برترین کنسول‌های تاریخ [قسمت دوم]
متن دلخواه شما
گرفتن اطلاعاتی در باره ی فیلم ها+دانلود برخی از فیلم ها و سریال ها
شنبه 13 دی 1393 ساعت 20:36 | بازدید : 733 | نوشته ‌شده به دست عرفان بصراوی | ( نظرات )
FIRoQlt2 

امروزه اهمیت و ارزش صنعت گیم بر کسی پوشیده نیست، اما چه چیزی باعث شکوفایی این صنعت شد؟ پاسخ این سوال را باید در کنسول‌های خانگی جست‌وجو کرد. با ما همراه باشید تا برترین کنسول های تاریخ صنعت گیم را به شما معرفی کنیم.

توجه داشته باشید که رده‌بندی این لیست براساس تاثیر جامع هر کنسول برصنعت گیم بوده و صرفا به فروش یا قدرت بالای هر کنسول به عنوان یک معیار توجه نشده است.

 

5

320px-Wii.svg480px-Wii-Console

سازنده: Nintendo

سال انتشار: 2006

پایان پشتیبانی: 2013

جمع فروش: بیش از 101 میلیون واحد

نینتندو با عرضه N64 علیرغم نقاط قوت بسیار این کنسول در نهایت از سونی شکست خورد و در نسل بعدی این اتفاق بار دیگر برای GameCube افتاد. GC به معنای حقیقی کلمه حرفی برای گفتن در برابر PS2 نداشت و به عقیده‌ی بسیاری پس از شکست سنگین GC نینتندو می‌بایست همانند سگا خود را از صحنه کنسول سازی خارج کرده و صرفا به یک سازنده Third-Party تبدیل می‌شد. اما نینتندو با آخرین راهکار خود وارد میدان شد؛ کنسولی که کنترل اصلی آن کاربران آن هستند! بله یک کنسول حرکتی!!!

کنترلر خاص Wii که با نام "ویموت و نانچاک" شناخته می شد.

کنترلر خاص Wii که با نام “ویموت و نانچاک” شناخته می شد.

از نظر بسیاری ایده‌ی یک کنسول حرکتی چیز بسیار مضحکی بود. آن‌ها معتقد بودند سرنوشت Wii مشابه Virtual Boy خواهد بود اما با نمایش‌های نهایی و عرضه Wii ورق‌ها برگشت. نینتندو از شکست‌های پیشین درس خوبی گرفته بود، بیشتر عناوین نینتندو رنگ بوی دوران کلاسیک بازی‌ها را داشتند، دورانی که صنعت گیم به عنوان یک پدیده همه گیر و همه پسند شناخته نمی‌شد. پس برای بازگشت به دوران موفقیت، نینتندو باید قدمی به عقب برمی‌داشت، بازگشت به دنیای بازی‌های تفننی…

Wii Mini

Wii Mini

Wii با هدف قرار دادن خانواده‌ها، کودکان و غیر گیمرها توانست به محبوبیتی بی‌نظیر برسد. توزیع مناسب بازی‌ها و تجربه عالی کنترل بازی‌ها باعث شد که Wii به پرفروش‌ترین کنسول نسل هفتم بدل شود. به شکلی که در ادامه سونی و مایکروسافت نیز به تقلید از نینتندو سعی کردند سیستم‌های کنترل حرکتی خود را برای کنسول‌های‌شان توسعه بدهند که البته در نهایت هیچ یک به موفقیت و کیفیت Wii نرسیدند.

4

320px-PlayStation_3_Logo_neu.svg526px-PS3Versions

سازنده:  Sony

سال انتشار: 2006

پایان پشتیبانی: ???

جمع فروش: نزدیک به 84 میلیون واحد

بعد از دونسل موفقیت و حکمرانی مطلق بر صنعت گیم سونی با Playstation 3 وارد میدان شد. اما روز های ابتدایی این کنسول بسیار تیره و تار بود، از جنجال های طراحی کنسول گرفته تا قیمت گذاری Playstation 3 همه و همه دست به دست هم دادند تا به قول گیمر های آن روز ها “Sony’s Nintendo 64″ متولد شود. Playstation 3 پس از عرضه نیز راه بسیار دشواری را طی کرد، معماری پیچیده کنسول اغلب باعث می شد تا در عناوین چندپلتفرمی PS3 ضعیف ترین عملکرد را داشته باشد. واقعه هک شدن شبکه PSN آخرین ضربه محکم بر پیکر PS3 بود. اما برای سونی پایان شب سیه بسیار سپید بود!!!

PS3 Slim

PS3 Slim

استفاده از درایو بلوری به سازندگان عناوین انحصاری PS3 اجازه می داد تا محتوای بیشتر و با کیفت تری را نسبت Xbox 360 آماده کنند و بدین ترتیب با استفاده از قدرت خارق العاده پردازنده Cell کنسول به ظاهر شکست خورده سونی به اوج باز می گردد. عناوین بسیار باکیفیت و بی نظیر ، سرویس دهی رایگان PSN و سرویس Playstation Plus باعث شد تا PS3 علارغم تاخیر یک سال در عرضه و مشکلات عدیده پس از عرضه بتواند در پایان نسل هفتم بخشی از تاج و تخت از دست رفته خود را بازپس گیرد.

PS3 Super Slim

PS3 Super Slim

3

Xbox_360_full_logo.svgXbox-360-Arcade-wController

سازنده: Microsoft

سال انتشار: 2005

پایان پشتیبانی: ???

جمع فروش: نزدیک به 83 میلیون واحد

در حالیکه اولین تلاش مایکروسافت برای حضور موثر در صنعتی که ژاپنی‌ها صاحب آن بودند نافرجام مانده بود مایکروسافت به سرعت کنسول دیگری را روانه‌ی بازار می کند، کنسولی که قواعد بازی را به‌شدت تغییر می‌دهد…

به جرات می‌توان گفت Xbox 360 جنجالی‌ترین پروسه‌ی ساخت ممکن را طی کرده است. پس از عرضه‌ی کنسول، شواهدی مبنی بر استفاده شدن پردازنده G5 شرکت اپل برای کامپیوترهای مک، در نسخه‌های ابتدایی کنسول به بیرون درز کرد و اندکی بعد ثابت شد که پردازنده‌ی گرافیکی Xbox 360 برداشتی از پردازنده‌ی Cell است که در Playstation 3 به‌کار رفته بود. به تمام این‌ها مشکل فاجعه‌بار “سه چراغ قرمز” را هم اضافه کنید…

Xbox 360 Elite

Xbox 360 Elite

Xbox 360 Pro

Xbox 360 Pro

سه چراغ منحوس...

سه چراغ منحوس…

روی کاغذ هر یک از این مشکلات و جنجال‌ها به تنهایی می‌توانست آینده هر کنسولی را به نابودی بکشاند اما در کمال شگفتی Xbox 360 سربلند بیرون آمد! Xbox 360 با وجود عرضه‌ای بسیار عجله‌ای و زودهنگام موفق می‌شود معانی و استانداردهای تازه‌ای برای صنعت بازی تعریف کند؛ بازتعریف بازی‌های آنلاین در کنسول‌ها، معرفی هارد درایو داخلی کنسول به عنوان یک قطعه‌ی حیاتی، سیستم “اچیومنت” و در نهایت اضافه کردن رزولوشن 720p به دنیای بازی‌های کنسولی…

Kinect

Kinect

Xbox 360 E

Xbox 360 E

شبکه آنلاین Xbox 360 که با عنوان Xbox Live شناخته می‌شود مقدمه‌ی تغییرات بسیاری در صنعت گیم شد. این شبکه امکان عرضه بازی‌ها به صورت دیجیتال را فراهم کرد و به لطف عرضه دیجیتال، دامنه‌ی بازی‌های عرضه شده برای کنسولی‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرد. اما شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل موفقیت Xbox 360 مشکلات عدیده سونی در زمان عرضه Playstation 3 و معماری پیچیده این کنسول بود.

2

NES_logo.svgNES-Console-Set

سازنده: Nintendo

سال انتشار: 1983-1985

پایان پشتیبانی: 1995

جمع فروش: نزدیک به 62 میلیون واحد

کریسمس 1982 تاریک ترین لحظه در تاریخ گیم بود. از مدت ها قبل کیفیت بازی های منتشر شده بر روی آتاری 2600 به شدت رو به افول بود و کنسول به شرایط بحرانی نزدیک می شد اما راه نجات درست روبروی آتاری قرار داشت. تهیه یک بازی بر اساس یک فیلم خارق العاده، فیلمی که تحسین همگان را برانگیخته و محبوبیت فوق العاده ای داشته باشد… E.T

http://dbazi.com/wp-content/uploads/2014/12/640px-Famicom-Console-Set.jpg

Famicom

آتاری با سرعت بسیار زیادی روال ساخت بازی E.T را پیش برد اما ممکن نبود بازی تا زمان دلخواه آتاری یعنی کریسمس 1982 آماده عرضه شود اما در نهایت آتاری دست به انتشار یک بازی نیم ساخته می زند، فاجعه ای که نابودی زودهنگام صنعت گیم را در پی داشت. در واقع پس از E.T اکثرینت مردم بر این باور بودند که سرانجام صنعت ویدیو گیم، شناخته شدن به عنوان یک “هوس زودگذر آمریکایی” است. در همین هنگام در سال 1983 شرکت نوپای نینتندو دست به تولید اولین کنسول کامل خود با نام Family Computer می زند. علارغم مشکلات سخت افزاری نسخه های اولیه، این کنسول در ژاپن به موفقیت خوبی دست یافت، آن قدر خوب که نینتندو به فکر انتشار کنسول در قاره ی جدید افتاد. مسئولان نینتندو ابتدا به سراغ آتاری رفتند تا با کمک آن ها در بازار آمریکا حضور پیدا کنند اما نینتندو به در بسته می خورد و این بار تصمیم می گیرد که خود کنسول را در آمریکا منتشر کند و این زمانی بود که نینتندو با مشکل اصلی مواجه می شود.

مدل اصلاح شده ای از NES با کد 101

مدل اصلاح شده ای از NES با کد 101

مردم و فروشندگان آمریکایی از هر کالایی که عنوان کنسول گیم را یدک بکشد بیزار هستند بنابراین نینتندو مجبور می شود تغییراتی در ظاهر کنسول ایجاد کند و در نهایت در مراسم CES 1985 نینتندو Nintendo Entertainment System را معرفی می کند، دستگاهی که بعدها از آن به عنوان “ناجی ویدیو گیم” یاد شد.

چیزی که مردم را از گیم عاصی کرده بود انبوه بازی های بی کیفیت بود، چیزیی که به ندرت در NES دیده می شد. Super Mario , Zelda , Metroid و سایر بازی های نینتندو به سرعت در آمریکا طرفداران زیادی پیدا کردند و به لطف سیاست های سخت گیرانه نینتندو، انتشار بازی های ترد پارتی بی کیفیت در آمریکا برای NES تبدیل به امری ناممکن شده بود.

NES آغازگر پادشاهی نینتندو بر صنعت گیم بود، محبوب ترین عناوین تاریخ صنعت را به مردم معرفی کرد، الگوی عملی سایر کنسول ها شد و مهم تر از همه صنعت ویران شده ی گیم را یک تنه به اوج رساند.

1

PlayStation_2_logo.svg

542px-PS2-Versions

سازنده: Sony

سال انتشار: 2000

پایان پشتیبانی: 2012

جمع فروش: نزدیک به 158 میلیون واحد

نسل پنجم کنسول های بازی برای سونی همانند یک رویا تمام شد. طراحی رد شده آنان از سوی نینتندو، تبدیل به کنسولی شده بود که بااقتداری بینظیر رقبای خود را از پا درآورده بود اما ادامه راه چگونه است؟ سونی مسلما به کنسولی به همان خوبی PSone نیاز داشت تا بتواند جایگاه خود را به عنوان پادشاه جدید گیم تثبیت کند. در نسل ششم این سگا بود که با DreamCast شروعی طوفانی را آغاز کرد. کنسول تازه سگا توانست در روز اول عرضه خود فروشی به میزان 97 میلیون دلار را تجربه کند، اما در اکتبر سال 2000 کنسول جدید سونی یعنی Playstation 2 چیزی بیشتر از 2.5 برابر این میزان را بدست آورد و با فروشی بالغ بر 250 میلیون دلار توانست تا سال های سال رکورد پرفروش ترین کنسول در هفته ابتدایی انتشار در اختیار بگیرد ( رکوردی که توسط نوه ای PS2 یعنی PS4 شکسته شد.)

اما چه چیز PS2 را در لیست ما به عنوان بهترین کنسول تاریخ می رساند؟

PS1 فرمت CD را واردعرصه گیم کرد و امکان ارائه محتوای بهتر و بهینه تر را ارائه داد…

N64 بسیاری از استاندارد های کنونی گیم را تعریف کرد…

Gameboy آغازگر تجارتی پر سود در حیطه گیم بود…

Wii موفق ترین نوع کنترل حرکتی را ارائه کرد و قاعده بزرگی را به همگان یاد آوری کرد، گیم عالی = لذت…

PS3 فرمتی برتر را به گیم افزود، در مقابل وحشتناک ترین بحران ممکن سربلند بیرون آمد و با PSN شبکه های آنلاین گیم را به نفع گیمر ها به تعدیل رساند…

Xbox 360 پدیده ای را در گیم به عمومیت رساند که امروز از اصلی ترین ارکان گیم محسوب می شود…

NES صنعت نابود شده گیم را به تنهایی نجات داد…

اما PS2 چه کرد؟؟؟

PS2 مسیر آینده صنعت گیم را طراحی کرد، مسیری که به ابداع واژه “هاردکور گیمینگ” را در پی داشت. بازی ها هویت پیدا کردند و صنعت گیم راه خود را برای تبدیل شدن به بهترین صنعت سرگرمی پیدا کرد. PS2 قابلیت های غیر گیمی را به یک دسنگاه خاص گیم آورد و به اولین کنسولی تبدیل شد که از این قابلیت ها به شکل “درست” استفاده می کرد. PS2 شاهد شکوفایی استعداد و نبوغ بازیسازان بود و در زمان این کنسول تنوعی بی نظیر در انتخاب های یک گیمر بوجود آمد…

 یکه تازی PS2 موجب قطع فوری پشتیبانی از Dreamcast توسط مدیران سگا شد و در سال های بعد Gamecube و Xbox با وجود بازی های خاص خود نتوانستند حتی ذره ای به جایگاه PS2 نزدیک شوند.

انبوه عناوین انحصاری، سیاست گذاری عالی و حمایت سازندگان ترد پارتی باعث شد تا PS2 با فروش بی نظیر 158 میلیون واحدی به پرفروشترین کنسول تاریخ تبدیل شود. جایگاهی که حتی کنسول همه گیری چون Nintendo DS هم نتوانست به آن برسد …




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: کنسول , بازی , قسمت دوم ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب